Електромобілі в Україні: підсумки 2017, плани 2018

Початок року – традиційний час для підбиття підсумків минулого і складання планів на майбутнє. Включаючи і ситуацію з електромобілями в Україні. Минула подібна стаття , судячи з коментарів, не стала аж надто популярною. А даремно – тому, що питання «тут і зараз» для пересічного українця-автолюбителя набагато важливіше, ніж питання «де-то там і в далекому майбутньому». А тому – давайте спробуємо підвести підсумки і заглянуть в найближче майбутнє ринку електромобілів в Україні; так би мовити, складемо загальну картину на ринку електромобілів тут і зараз. 

Підсумки 2017 року: імпортери знайомляться з електрокарами; сервіс і ремонт

Перше і головне питання, яке я задав представникам різних компаній і дилерів: скільки електромобілів було продано вами за 2017 рік? Відверто кажучи, цифри невеликі: від декількох одиниць (наприклад, штучні продажу Citroen Berlingo) – до парочки десятків (наприклад, Hyundai Ioniq або BMW i-серії). Деякі компанії привезли електромобілі «для себе»: вивчити особливості; подивитися на реакцію автолюбителів, клієнтів корпоративного сегмента, представників ЗМІ; відправити в сервісні центри для знайомства з новою технікою. Однак що вражає – так це кількість офіційних імпортерів, які так чи інакше торкнулися світу електромобілів.

Що значить «доторкнулися»? У більшості випадків, це означає набагато більше, ніж просто «привезли електромобіль». Наприклад, в українському представництві компанії Renault є окрема людина, яка відповідає за електромобілі. Він знає не тільки «все-все-все» про електромобілі Renault, але також має інформацію про мережі зарядних станцій в різних містах України, про готовність дилерів обслуговувати електрокари, він знає головні питання (і відповіді на них), який виникають з боку корпоративних і приватних клієнтів. А ще в Україні приїхала парочка фургонів Renault Kangoo ZE, які передавали для тестової експлуатації різним компаніям: Сушия, Domino`s, Укравтодор, аграрії, пр.

Ще приклад – українське представництво Citroen привезло до нас електричний фургон Berlingo і, повірте, він був далекий від красивих виставкових подіумів: його віддавали на довгострокові тести в відділення Нової Пошти та Укрпошти , пропонували корпоративним клієнтам. Хоча остаточне рішення про постачання електромобіля Citroen Berlingo Electric в Україні ще не прийнято – проводяться переговори з головним офісом компанії, є питання адаптації електрокара до нашого клімату і доріг.

Не можна не брати до уваги і Hyundai: перші корейські електромобілі приїхали в Україну влітку 2017 року і тоді лише 18% дилерів марки (7-м з 40-ка) були готові обслуговувати електрокари. Але через півроку цей показник досягає 85%, а в 2018-му вже все дилери повинні бути готові обслуговувати електромобілі. Чому це так важливо? Тому, що часто дилер сам вирішує, що йому вигідно – і вкладає в цей напрямок гроші. Для того, щоб продавати й обслуговувати електромобілі потрібно зробити дуже багато (і це дуже дорого): оформити зону продажів і відправити на тренінги продавців; закупити дороге обладнання для СТО (обладнання спеціально для електрокарів); навчити механіків звертатися з електромобілем і його електричної складової.

Приблизно півроку тому я почув фразу від одного «офіціалів» на рахунок електрокарів: «ми самі не уявляли, куди потрапили – з кожним днем ​​все складніше і складніше». Тоді хотілося додати: «але повертати вже пізно». Сьогодні, як показують багато «закулісні події» 2017 року, офіційні імпортери і дилери вже на ділі усвідомлюють, що таке електромобіль, як з ним працювати, продавати, обслуговувати.

Хоча є компанії, які в даному сегменті «досвідчені вовки». Йдеться про ентузіастів своєї справи і приватних продавців, які почали займатися електромобілями ще пару років назад, коли вони були в дивину.

Один з яскравих прикладів – компанія РІК АВТО: оновлений Nissan Leaf 30 кВтг ; один з перших електрокарів Tesla Model X в Україні; рідкісні електромобілі Ford Focus Electric і Mercedes B-класу Electric Drive . Для розуміння масштабів роботи: за 2017 рік тільки одна компанія РІК АВТО реалізувала близько 60 електромобілів – це приблизно можна порівняти з продажами електрокарів всіх «офіціалів» разом узятих. І подібних компаній, які торгують електрокарами, вже багато.

Хоча, будемо відверті, в більшості випадків приватні компанії-продавці привозять старі електромобілі; звідси й така високі цифри продажів . Але при конкретному замовленні від клієнта можна привезти і новий електромобіль. У той же час, робота з уживаними електромобілями змусила компанії, на зразок РІК АВТО, вивчити їх пристрій, способи діагностики стану акумулятора, можливість його ремонту. Сьогодні у подібних компаній є величезний багаж знань в даних питаннях.

Плани на 2018 рік: нові моделі і розвиток мережі зарядок

Говорячи про плани на майбутнє, найлегше написати список моделей, які ми чекаємо побачити в Україні протягом 2018 року. Але, крім новинок, є й інші питання. Перш за все – нововведення в оподаткуванні для електрокарів , завдяки чому останні в 2018 році можуть стати дешевше приблизно на 10-15% (прогноз в 17% майже всі оператори ринку назвали аж надто оптимістичним) щодо цін 2017 року.

Звичайно, зниження ціни призведе до збільшення продажів, причому помітного: скептики кажуть про мінімальний зростанні продажу близько 20-30%; оптимісти очікують побачити + 100% продажів електромобілів від показників 2017 року. Наприклад, компанія Hyundai за половину 2017 року – активні продажі Ioniq Electric стартували влітку – зуміла реалізувати 22 електрокара; тобто повний рік дає нам цифру продажів в 45-50 одиниць. Однак план Hyundai на 2018 рік передбачає продаж 100 електромобілів, тобто компанія чекає двократного зростання! При цьому основна ставка зроблена на вже відому модель Ioniq Electric, хоча в 2018 році в Україні може з’явитися електрична версія кросовера Kona. Однак в цьому випадку прогнози передчасними: все залежить від завантаження заводів, популярності моделі на ринку Європи, домовленостях і квоти для України, пр.

Але раз вже повернулися до теми нових моделей в 2018 році, то продовжимо. Однією з найважливіших новинок обіцяє стати кросовер Mitsubishi Outlander PHEV . Хоча фінального рішення про виведення даної моделі на ринок України немає, зараз ведуться переговори (поставка великої партії гібридів для поліції – це міжурядовий договір між Україною і Японією). Однак представництво Mitsubishi в Україні активно підтримує цю модель: Mitsubishi Outlander PHEV присутній на всіх знакових заходах, є опис на сайті, навіть попередню ціну підрахували – 1,56 млн. Грн., Близько $ 56 тис.

Найяскравіші і важливі дебютанти, яких чекаємо в 2018: нарешті-то повинні приїхати «товарні» Renault ZOE і Renault Kangoo ZE 33, які поки доступні тільки для знайомства корпоративним клієнтам. Можливо, буде заряджає гібрид Mitsubishi Outlander PHEV . Нарешті, приватні продавці обіцяють до весни Nissan Leaf 2-го покоління !

Цікаво, що багато операторів ринку, так чи інакше доторкнеться до електромобілів або гібрида, «ціляться» трохи далі – на 2019-2020 рр. Наприклад, в 2019 році повинні розпочатися поставки в Україну моделей Mercedes-Benz лінійки EQ (в ній будуть тільки електрокари). Ще один приклад – в 2020-м повинен стартувати електромобіль Volkswagen ID , який потім можна чекати і в Україні. Обидва приклади невипадкові: Mercedes-Benz EQ і Volkswagen ID являють собою «спочатку електромобілі» – своя платформа, ємна батарея і великий запас ходу, компоновка спочатку під особливості електромобіля і розташування електромоторів.

Знову заглядаємо далеко в майбутнє, так? Але це майбутнє будується вже зараз, причому – і в Україні. Наприклад, хоча офіційний імпортер Volkswagen не продає e-Golf, парочка яких була привезена в 2017-му році, але вже десять доларів марки в великих містах України пройшли навчання і готові обслуговувати електромобілі Volkswagen. Таким чином: так, e-Golf не продається; але він став тією точкою, з якої починаються електромобілі Volkswagen в Україні.

Схожа ситуація і з офіційними дилерами Renault – вже майже всі дилери готові працювати з електромобілями марки, причому це дилери в різних містах: чотири в Києві, по одному в Одесі, Львові, Миколаїв, Івано-Франківську, Дніпрі, готується дилер в Полтаві. Ці дилери вже закупили обладнання і спеціальний інструмент, їх співробітники пройшли навчання у Франції, у кожного дилера встановлено по парі зарядних станцій.

Електромобілі Mercedes – Benz EQ і Volkswagen . – це заділ на майбутнє, приблизно 2019-2020 рр. Але до цього майбутнього готуються вже зараз, в тому числі – і в Україні.

А ще цікаво, що багато операторів ринку як і раніше «кивають» в сторону зарядних станцій. На перший погляд – їх багато вже і в Україні, досить глянути на карту. Але детальне вивчення ситуації показує масу проблем: дані застаріли і зарядки вже немає, роз’єм для зарядки не той, заземлення погане і електрокар відмовляється заряджатися, доступ до зарядці платний і / або вона постійно зайнята. В Україні вже існує кілька великих мереж зарядний станцій, але кожна мережа – це свої правила, тарифи, картка для доступу, пр.

З подібними питаннями зіткнулися і представники компанії Renault, коли проводили ZOE тур по Україні – унікальне дослідження реального стану інфраструктури в нашій країні. В рамках ZOE туру були відзначені різні проблеми, інформацію передали операторам зарядних станцій для можливо усунення ці проблем. І сьогодні планується другий ZOE тур, який повинен пройти вже в січні 2018 року по великих містах України: Київ, Одеса, Івано-Франківськ, Миколаїв, Дніпро.

Цікаво, що зараз в Європі настають кардинальні зміни в світі зарядних станцій; можливо, вони не видно сторонньому користувачеві, але реально – це невелика революція. Мова йде про створення спільного підприємства IONITY : тут свої зусилля об’єднали Daimler AG (Mercedes-Benz), BMW Group, Ford Motor Company, Volkswagen Group, Audi і Porsche. Головна мета – розгорнути в усій Європі мережу потужних зарядних станцій для електромобілів. Зараз озвучені плани по створенню 400-х зарядних станцій до 2020 року. Чому це так важливо? Тому, що це приклад об’єднання конкурентів заради спільного майбутнього – схоже, всі компанії з перерахованих вище, вже впевнені в електрокарах.

У підсумку: так чи є майбутнє у електромобілів в Україні?

Так, і це майбутнє наступає прямо зараз: в той час, коли ви читаєте цю статтю, багато людей завозять електромобілі в Україну, вчаться їх ремонтувати, встановлюють зарядки. Це рутинний процес, який йде крок за кроком. Багато з таких дрібних кроків залишаються «за кадром», вони непомітні на перший погляд – і стають видні тільки, коли «піднімаєш голову» в момент підготовки подібної статті: підбиваєш підсумки року і питаєш про майбутнє.

У 2014-2015 рр. електромобілі були справою ентузіастів; в 2016-м електромобілі з’явилися на виставках і навіть в таксі ; 2017-й став роком знайомства «офіціалів» з електрокарами; 2018 й обіцяє нам багато цікавих новинок, зниження цін, розвиток дилерської мережі під електромобілі та гібриди, нові зарядки. Якщо коротко – процес йде. І завдяки цьому «десь там і у віддаленому майбутньому» реально перетворюється в «тут і зараз» для українських автомобілістів.

Джерело itc.ua